Colascione
Лютня - наследие самых древних музыкальных традиций.  
ГЛАВНАЯ ПОИСК КАРТА КОНТАКТ НАЗАД
  
 
   
Информационный сайт лютневой и гитарной музыки
Текущее время: 19 мар 2024, 07:07

Часовой пояс: UTC + 3 часа




Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 4 ] 
Автор Сообщение
 Заголовок сообщения: Colascione
СообщениеДобавлено: 26 июн 2017, 15:42 
Не в сети

Зарегистрирован: 04 апр 2012, 12:29
Сообщений: 92
Недавно наткнулся на информацию о лютневом инструменте, который раньше не встречал.

Началось с того, что мне понравились лютневые записи венецианской музыки барокко Массимо Лонарди на youtube. Так как я не смог нигде найти ни диска, ни информации по исполненным произведениям, я написал ему напрямую. Он любезно рассказал мне откуда взялись эти произведения и даже дал ссылку на источник.

и также он скинул ссылку на торрент, откуда можно скачать весь диск.
http://forum.tntvillage.scambioetico.or ... pic=545901

На диске, помимо прочего, меня заинтересовала небольшая простая сюита в барочном стиле.
Диск посвящен итальянской музыке, кроме того, Массимо Лонарди не играет на барочной лютне, а произведению по характеру напоминало скорее сюиты немецких лютнистов барокко.
Автором сюиты был Джузеппе Антонио Брешанелло (Giuseppe Antonio Brescinello).
Он действительно большую часть жизни проработал в Германии. А сюит входит в сборник
18 Collascione Partitas, который можно найти на IMSLP.
Партиты записаны во французской таблатуре (что еще раз указывает на их "немецкое" происхождение).

По скордатуре перед первой партитой видно, что настраивался инструмент, как современная гитара, т.е. терция между 2 и 3 струнами.
В разных статьях указывается разный предполагаемая высота первой струны, но, судя по всему, инструмент был более низкого регистра, чем ренессансная лютня, или архилютня, и с большей мензурой (около 70 см).
Также в некоторых статьях высказываются предположения, что этот инструмент стал своего рода переходным этапом между лютней и романтической гитарой: после появления 6-й струны, и удаления унисонов и октав, гитара переняла его строй. Не знаю, насколько это верно.

При этом в некоторых статьях инструмент называют Gallichone и отождествляют с мандорой, что на мой взгляд вносит некоторую путаницу.

Так в википедии Gallichon упоминается, как немецкое название мандоры, но при этом Colascione посвящена отдельная статья статья (в т.ч. и по-немецки).

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandora
https://it.wikipedia.org/wiki/Colascione

В любом случае сонаты Brescialino возможно исполнить по оригинальной таблатуре на ренессаной лютне или архилютне, перестроив 3-ю струну. (ну или на современной гитаре, если хочется, ничего не перестраивая)


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения: Re: Colascione
СообщениеДобавлено: 26 июн 2017, 23:33 
Не в сети

Зарегистрирован: 13 янв 2011, 22:44
Сообщений: 109
Откуда: Baltimore, MD
По-моему, gallichone и colascione - это все-таки разные инструменты.
Colascione (colachon) - это бас с 3-4 струнами, в основном для аккомпанемента. Вот, например: https://www.youtube.com/watch?v=Dx_joJkG6rI
A gallichone (callichon, calichon, galizona, mandora) - да, что-то вроде лютни с большой мензурой, 6-7 струн, полноценный сольный инструмент. У Брешанелло в манускрипте как раз "gallichone solo".

Вот у Кирхера нарисовано (два крайних справа инструмента): https://commons.wikimedia.org/wiki/Atha ... chorda.gif

P.S. A... не все так просто. То, что у Кирхера называется "Mandora", справа внизу, это довольно маленький инструмент с 4 струнами, ближе к мандолине, и в других источниках называется "mandore" :lol:
Короче, "мандора" неудачное слово, лучше им не пользоваться. Но про colascione и gallichone всё остается в силе.

Про мандору(ре) еще https://en.wikipedia.org/wiki/Mandore_(instrument)


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения: Re: Colascione
СообщениеДобавлено: 27 июн 2017, 09:33 
Не в сети

Зарегистрирован: 13 янв 2011, 22:44
Сообщений: 109
Откуда: Baltimore, MD
Из Музыкального словаря Гроува:

Calichon [mandora, gallichon].

A type of bass lute used for continuo accompaniment and solos from the late 17th century to the mid-18th century, especially in Germany and Austria. The range of various spellings (gallichona, Gallischon, Gallischona, gallichone, gallichane, galizona, galizono, galiziono, gallicono, calichon, colachon, caliciono, colocion, calachon, calcedon, calzedono, callezono) indicates a wide diffusion of the instrument. The term Mandora, which came into fashion at about the same time, was used to describe the same instrument or a smaller version of it: it seems that until about 1740 the term �calichon� and its variants was used for the larger continuo instrument tuned in A, and the name Mandora reserved for a smaller instrument tuned a 4th higher, in D. However, in many cases both names were used indiscriminately for the smaller instrument; similarly, the same piece sometimes appears in tablatures assigned variously to the calichon or the Mandore (a term usually applied to a type of small lute found in 16th- and 17th-century France). �Calichon� and its variants finally disappeared in the second half of the 18th century, whereas �Mandora� continued in use into the 19th century. The similarity of names notwithstanding, the calichon must be clearly distinguished from the Colascione, a long-necked, two- or three-string Italian instrument.

The calichon is usually in the form of a six-course lute, with five double courses and a single chantarelle. It seems likely that the earlier form was tuned C�D�G�c�e�a, a tuning identical with that of the English bandora, and implying a lute of large dimensions. James Talbot (MS, c1685�1701, GB-Och) described the colachon owned by Gottfried Finger as such an instrument. T.B. Janovka (Clavis ad thesaurum magnae artis musicae, Prague, 1701/R) emphasises the usefulness of this type in continuo-playing. A manuscript in Brno (early 18th-century, CZ-Bm, D 189) documents two five-course callezono tunings: D�G�c�e�a and C�F�A�d�g. Janovka also mentions an eight-course type tuned A�B (or B)�C�D�G�c�e�aand notes that the galizona or colachon can also be single-strung.

The use of this earlier type of calichon as a continuo instrument is confirmed in various sources; it is specifically scored in operas by J.S. Kusser and Reinhard Keiser, and mentioned in texts by Kuhnau, Mattheson, Baron and others (see L�ck, 1960). Unfortunately, no such instrument seems to have survived intact.

The smaller form of the calichon (also called mandora) was usually tuned F�G�c�f�a�d'. The lowest course could be retuned to E, D or Caccording to the key of the piece that was to be performed. Furthermore, the Brno manuscript mentioned above describes a Callezono ad modum Violae di Gamb (the same tuning as a bass viol), D�G�c�e�a�d'. This tuning is confirmed by Beyer (1703) and Eisel (1738). The several calichon manuscripts in Dresden (D-Dl) show some more unusual variant tunings (D�G�c�f�a�d', D�F�A�e�a�d', and E�G�B�f�b�e), while a manuscript in Donaueschingen (1735, D-DO Ms.ms. 1272) contains pieces for the tuning E�A�B�e�a�c'.

Besides its employment as a continuo instrument, solo and chamber music for this type of calichon also survives in manuscript. The notation is in French lute tablature (see Tablature, �3(iv)) with the usual ornamentation signs, and the playing technique is also derived from the lute. While most of the pieces are anonymous, 18 suites for �Gallichone� by G.A. Brescianello, and several chamber works for �Gallichona� and other instruments by Johann Paul Schiffelholz are in the S�chsische Landesbibliothek, Dresden, and some pieces by P.C. von Camerloher are in Metten Abbey. 114 manuscript tablatures for calichon or mandora have so far been discovered.

So many instruments of the smaller type have been preserved that it may be concluded that in some regions the calichon was more prevalent than the Baroque lute. Outwardly the surviving instruments resemble the Renaissance lute. The body practically always consists of nine ribs, the pegbox is usually angled back from the neck and carries a bracket for the chantarelle. The most prominent of the 30-or-so builders whose instruments have been preserved is G.F. Wenger (b Vienna 1681; d Augsburg, 1767). (For illustration see Mandora.)
BIBLIOGRAPHY

J.S. Beyer: Primae lineae musicae vocalis (Freiberg, 1703)

J.P. Eisel: Musicus autodidaktus (Erfurt, 1738)

R. L�ck: �Zur Geschichte der Basslauten-Instrumente Colascione und Calichon�, DJbM, v (1960), 67�75

W. Boetticher: Handschriftlich �berlieferte Lauten- und Gitarrentabulaturen des 15. bis 18. Jahrhunderts, RISM, B/VII (1978)

D. Gill: �Mandores and Colachons�, GSJ, xxxiv (1981), 130�41

J. Libbert: �Die Regensburger Calichon-Tabulaturen�, Gedenkschrift Hermann Beck, ed. H. Dechant and W. Sieber (Laaber, 1982), 87�106

D. Gill: �Alternative Lutes: the Identity of 18th-Century Mandores and Gallichones�, The Lute, xxvi (1986), 51�62

D. Kirsch: �Die Mandora in �sterreich: zur Bestimmung eines Lautentyps des 18. Jahrhunderts�, Vom Pasqualatihaus, iv (1994�5), 63�102

P. Prosser: Calichon e Mandora nel Settecento con un catalogo tematico del repertorio solistico (Padua, 1995�6)

DIETER KIRSCH


Вернуться наверх
 Профиль  
 
 Заголовок сообщения: Re: Colascione
СообщениеДобавлено: 27 июн 2017, 09:34 
Не в сети

Зарегистрирован: 13 янв 2011, 22:44
Сообщений: 109
Откуда: Baltimore, MD
Colascione.
A long-necked lute deriving from the Middle Eastern Tanbūr, which was absorbed into Italian popular music beginning in Naples around the middle of the 16th century and from thence spread to other European countries. It is characterized by a small body and a long, narrow neck with 16 to 24 frets, usually carrying two or three strings of metal or gut which are plucked with a plectrum. Early descriptions and illustrations are given by Mersenne (1636�7), Kircher (1650) and Bonanni (1776); a Turkish provenance is often adduced. Bonanni wrote that �it has either two or three very long strings, and the very small body produces a raucous sound�. According to Mersenne, the strings of the bichord were tuned a 5th apart; for the three-string colascione he gave the re-entrant tuning c'�c''�g''. According to Mersenne�s drawing (fig.2) the frets were not arranged chromatically.
Surviving instruments � the earliest is dated 1535 � are of varying dimensions, from a total length of 56�5 cm to 190 cm (see Fryklund). The smaller type, tuned an octave higher and referred to as colasciontino, was often played in duet with the colascione or the guitar, and in this fashion the instrument was introduced into northern Europe by two pairs of touring brothers, Colla and Merchi. A manuscript with six Sonatas for colasciontino by Domenico Colla is preserved in Dresden (D-Dl). While visiting Naples (1770), Burney noted both forms of colascione accompanying voices, together with a violin or mandolin. He described a vivid style of playing, with fast-moving passage-work and surprising skills in modulation.
An impression of an improvisational style over a drone bass is rendered in a piece entitled Colascione in Libro IV d�intavolatura di chitarrone (1640) by G.G. Kapsperger, and in two 17th-century works for keyboard (�Colascione�, MS, I-Rvat Chigi Q.IV.28, f.41; �A colascione�, MS, P-BRp 964, f.228) described by Silbiger (1980).
Considerable confusion has been caused by the use of the terms Calichon, Gallichon etc. by 18th-century German writers for the newly developed six-course instrument also known as Mandora, which was by then in common use as a continuo and solo instrument. Although Mersenne translates colascione as colachon, the two instruments should be clearly distinguished. When the Colla brothers were touring Europe in the 1760s and 70s, the colascione and colasciontino were regarded as novelties, quite unrelated to German colichons and mandoras.
BIBLIOGRAPHY
BurneyFI
MersenneHU
A. Kircher: Musurgia universalis (Rome, 1650/R)
G. Ceruti, ed.: F. Bonanni: Descrizione degl'istromenti armonici d'ogni genere (Rome, 1776/R)
D. Fryklund: �Colascione och Colascionister�, STMf, xviii (1936); pubd separately (Stockholm, 1937)
R. L�ck: �Zur Geschichte der Basslauten-Instrumente Colascione und Calichon�, DJbM, v (1960), 67�75
A. Silbiger: �Imitations of the Colascione in 17th-Century Keyboard Music�, GSJ, xxxiii (1980), 92�7
D. Gill: �Alternative Lutes: the Identity of 18th-Century Mandores and Gallichones�, The Lute, xxvi (1986), 51�62
DIETER KIRSCH


Вернуться наверх
 Профиль  
 
Показать сообщения за:  Сортировать по:  
Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 4 ] 

Часовой пояс: UTC + 3 часа


Кто сейчас на форуме

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 2


Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете добавлять вложения

Найти:
Перейти:  
cron